dimecres, 3 de novembre del 2010

MARQUES AL SERVEI DE LA CLIENTELA

Si fem una cerca al Google del vocable marca, trobarem molt probablement infinites definicions. Des del fet
d’entendre aquesta com un nom, un símbol, un logotip,...definicions més complexes on es parla d’emocionalitat amb la clientela, estadístiques sobre les que són més fortes i representatives, i fins i tot un joc
d’endevinalles respecte d'aquestes.
Tanmateix, cal tenir present que de marques cada dia n’hi ha més. Si bé no disposem de dades exactes, les persones humanes estan en contacte amb infinites ensenyes al llarg del dia.
Des que ens aixequem i fins que anem a dormir, el contacte visual amb un infinit nombre de marques és tan gran que cada dia és més difícil construir-ne de veritablement fortes.
Llavors, com es desenvolupen les marques? El primer dels elements descansa a refer la definició. En un context, l’actual, on l’oferta cada vegada supera més la demanda (el client
té múltiples opcions de compra), les marques requereixen quelcom més. En aquest sentit,
notorietat i implicació són els dos vectors que millor la defineixen. Notorietat perquè és la base
per donar a conèixer. Fer que el mercat conegui la marca i els atributs que aquesta permet transmetre. Aquí ens caldrà un exercici previ de conèixer els fils conductors que porten la clientela a compra. Sense aquests fils
estratègics, no se serà capaç d’identificar els diferents mercats als quals ha de dirigir el seu negoci. Per tant, la notorietat és el grau, la capacitat de fer conèixer una marca. Elements de comunicació tradicionals combinats amb les noves tendències de màrqueting digital seran la base per desenvolupar el primer dels vectors: la notorietat. El segon dels vectors, conegut com a implicació, ja requereix un elevat i major esforç de treball. La implicació, també entesa com a personalitat de la marca, no és una altra cosa que promoure vincles entre clientela i mercat. Arribats a aquest punt, cal tenir presents que implicar la clientela, fer-la partícip de la nostra marca és el principal vectors per fer de la nostra una ensenya forta.

Tanmateix, implicar vol dir crear, obtenir i desenvolupar totes aquelles actuacions que promoguin la gestió de la relació, el sentit de pertinença de la clientela. Aquí cal promoure actuacions que tangibilitzin la relació. Fets que permetin vincular i generar relacions de confiança.
Les marques són, doncs, combinació de notorietat i personalitat. Conceptes que van de la racionalitat a l’emocionalitat, que requereixen un procés de treball on es fa necessari crear tangibles per arribar a esdevenir intangibles. Per últim, convé no oblidar que les marques poden jugar un rol funcional o més aviat simbòlic.Les marques més funcionals no presenten massa implicació per part de la clientela. Són marques amb una percepció d’implicació més aviat baixa on no es percep massa interès per part de la clientela. Les simbòliques, per contra, són les emocionals i són aquelles pels quals la clientela se sent més implicada. Hi ha una clara predisposició i feeling per part de la clientela. Pensem, doncs, en com són les nostres marques i quins vectors compleixen. Això ens ajudarà, de ben segur, a reflexionar sobre les actuacions futures.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada