dilluns, 10 de setembre del 2018

Projectant el comerç de proximitat 4 reptes clau!


En els darrers anys s’ha parlat molt del futur de les botigues, sobre com evolucionarà el comerç de proximitat i quin impacte tindrà la transformació digital i les noves tecnologies en aquest sector.
Certament, algunes dades no són molt positives com ho palesen l’increment de locals buits, el tancament de comerços en els centres urbans dels municipis, i el creixent consum a través del canal online.
I que hi ha de cert, en tot això?.Doncs per tal de poder entendre el context comercial actual cal que tinguem en compte alguns factors rellevants:
·        En primer lloc, la continua evolució de la tecnologia ha transformat  la forma de consumir informació per part dels consumidors i com a tal en la seva forma de relació. El consum i la compra a temps real serà sens dubte una de les claus d’èxit del comerç urbà (veiem un exemple).
·        En segon lloc, l’ajust entre oferta i demanda a través de l’aparició de nous formats comercials, on el món online n’ha estat la màxima expressió, també han contribuït a que només les marques / comerços que entenen el seu punt de venda com un espai de relació i utilitat al consumidor poden sobreviure. Disposar de bons productes, i d’un immillorable servei, avui en dia ja no resulta un factor d’èxit. Simplement suposa ser un més en un ampli espai amb múltiples formes de compra.
Aquest nou escenari, ha contribuït a generar que els processos de compra s’hagin vist modificats respecte a la manera de comprar de fa tot just una dècada. Així i si fa uns anys, posàvem els nostres esforços en fer atractiva la botiga, avui hem de tenir present que quan un consumidor arriba al nostre negocis ja disposa de tanta informació que la seva decisió de compra pot estar pràcticament presa.
Davant d’això, cal entendre quins seran els 4 grans reptes de futur del comerç de proximitat:
1.     El comerç del futur serà físic i no online això si; digital i omnicanal (en cap cas es tracta d’una comparativa sobre si el comerç ha de ser físic o bé on line).
I sinó, fem un repàs a tot el procés de decisió de compra d’un determinat producte, ens adonarem que el consumidor actual i el del futur volen que el comerç sigui digital en totes les seves fases. Vegem-ho:
Abans que un client entri en un determinat establiment sol estar informat sobre els productes, les seves característiques, els preus, el tracte que ofereix aquella botiga,... simplement amb la informació que ha obtingut a Internet, el consumidor ja es pot fer una idea sobre l’atractiu d’aquella botiga.
També des del punt de vista digital, dins la botiga també tindrem moltes coses a dir: des de la possibilitat que ens trobin en espais de posicionament gratuït a Internet que permeti una òptima geolocalització, des de poder cercar informació de l’origen dels productes, així com receptes vinculades al producte,...
Finalment, i un cop el client ja no sigui dins la botiga, voldrà utilitzar les xarxes socials,... per comentar que li ha semblat la compra,...

2.    L’experiència de la compra física: el pilar per al bon funcionament del negoci:
I que vol dir experiència de compra? Doncs que passin coses suficientment atractives (en tot el procés de decisió)  amb la finalitat que durant l’acte de compra el consumidor s’enamori del nostre establiment (amb aspectes com la degustació, la circulació dins la botiga, una bona ambientació, l’efecte sorpresa,...el consumidor es prefixarà una millor idea del nostre negoci). (veure exemple del check list).
Caldrà que definim i tinguem en compte tots els punts de contacte que es generen amb el nostre client, en 4 estats bàsics: abans d’entrar a la botiga, quan decideix entrar-hi, quan ja hi és, i quan valora si vol o no vol tornar.

3.    L’actitud, l’última de les llibertats que un comerç pot perdre:
Hi ha un factor primordial que mai no podem perdre de vista en un negoci: l’actitud envers el consumidor. Per més que el món digital transformi negocis, l’actitud és l’última de les llibertats que mai podem perdre. La bona actitud és exponencial davant qualsevol situació.

4.    La transformació associativa:
Finalment, tots aquells comerços que vulguin ser competitius han de comprendre que el seu èxit no només depèn de la imatge i la gestió comercial del seu negoci. Aspectes com la neteja, la senyalització, la seguretat,... del seu entorn més proper resulten factors imprescindibles perquè la marca de comerç i ciutat esdevinguin una autèntica locomotora de desenvolupament econòmic i comercial.

La millor de les conclusions és que heu de fer que els vostres establiments siguin seductors i no només atractius! Aquest és el bon camí a seguir. Moltes gràcies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada